SM tävling inställd
På grund av Regeringens skärpta restriktioner idag att begränsa allmänna sammankomster från 50 personer till 8 personer har Svenska Stövarklubbens styrelse i samråd med Värmlands Stövarklubbs styrelse beslutat att ställa in årets SM-tävling.
Rolf Karlsson, ordförande Svenska stövarklubben
FÖRSLAG/UTKAST TILL Verksamhetsberrättelse från Svenska Stövarklubbens interimsstyrelse 2020-08-30 -- 2020-11-10
FÖRSLAG/UTKAST TILL
Verksamhetsberrättelse från Svenska Stövarklubbens interimsstyrelse 2020-08-30 -- 2020-11-10
En majoritet av delegaterna vid årets Stövarfullmäktige beslutade att inte bevilja ansvarsfrihet för alla de verksamheter som man ansåg skulle ha varit genomförda år 2019. Detta fick till följd att hela den sittande styrelsen avgick med omedelbar verkan. Mötet beslöt att tillsätta en interimsstyrelse fram till den 10. november då det ajournerade mötet skulle återupptas.. Den fick den "glasklara" uppgiften att "Hålla skutan flytande, betala räkningar och kalla till nästa möte den 10. november". Mötet beslöt också att utse en valberedning som skulle komma med förslag till en helt ny styrelse.
Interimsstyrelsen kom att bestå av och organiseras med Cenneth Quick som ordförande och Gottne Lindgren som sekreterare och Leif Lundholm som ansvarig för ekonomi och information. Vi har haft lätt för att samarbeta och bli överens i de frågor som varit aktuella för att "hålla skutan flytande". Inriktningen har varit att agera som "Akutmottagning" och undvika begränsningar i handlingsfriheten för den nya styrelsen. Vi har sänt ut två aktuella lägesorienteringar (sept och okt) till samtliga lokalklubbar och rasföreningar och via Svenska Stövarklubbens hemsida orienterat alla medlemmar om att man kan söka den aktuella informationen på de lokala hemsidorna. Sedan den 10. oktober har information om valberedningens förslag sänts ut till berörda och även funnits på Svenska Stövarkluibbens hemsida.
Kallelse till det återupptagna Fullmäktigemötet utsändes 2020-10-27.
Vi har haft samverkan med delar av den nu avgångna styrelsen och därvid fått underlag för vår verksamhet och även en beredskap för att överlämna "det materiella arvet" till den nya styrelsen. Efter samverkan med Gunnar Pettersson har vi även fått stöd med att kunna förse aktuella arrangörsklubbar med Svenska Stövarklubbens olika plaketter och utmärkelser vid mästerskapstävlingar (jaktprov för DM och SM).
Vi har haft ett tätt och väl fungerande samarbete med valberedningens sammankallande, Mikael Pettersson.
Vi har fått det stöd vi bett om från Fredrik Bruno på SKK.
Fullmäktiges beslut att kalla oss för "Interimsstyrelse" visade sig vara olyckligt och besvärligt när det gäller vår uppgift att "betala räkningar". Klubbens bank var inte villig att samarbeta med en "interimsstyrelse"! Kändes onekligen snopet att stå inför banken med ett uppdrag från ett Stövarfullmäktige med så många "ärrade styrelseproffs" och få besked om att vi som interimsstyrelse inte hade fått mandat att agera i bankärenden. Nu löste banken detta med oss ändå i form av en tillmötesgående tjänstemans "engångslösning" så att vi kunde betala de allra mest brännande räkningarna. Men hade interimsperioden varat längre än den gjorde så hade vi tvingats "ta ur egen ficka" för att klara uppdraget.
Särskild orientering om uppgiften "Betala räkningar" och den "uppföljning av utvecklingen med vårt nya datasystem för bla rapportering mm" som har skett under interimsperioden kommer att ges muntligt vid dagens återupptagna Fullmäktige och vid behov även senare till den nya styrelsen.
Vår årsbok med resultat mm är under utgivning till sina köpare.
Samverkan med ansvariga för tidningen Stövaren har skett. Tidningens nummer 4 är klart och kommer att utges som planerat kring den 27.november. Efter framställan från redaktionen har vi även bidragit med ledaren till detta nummer. Tidningens annonssäljare, Ronny Benjaminsson, har fått klartecken att fortsätta sitt uppdrag och möjligheter till även långsiktiga annonslösningar.
Samarbetet med SKK har medfört att bl a Gävleborg, Halland och Bohus län- Dal har fått nya auktoriserade jaktprovsdomare.
Verksamheterna med jaktproven har kommit igång och kvalen till våra mästerskapstävlingar ser ut att gå bra. Den avgångna styrelsens direktiv och anvisningar för hur tävlingarna ska genomföras mht rådande pandemi har gällt även under interimstiden och har meddelats aktuella arrangörer att dessa gäller även framledes tills annat anges. För "SM för stövare som jagar räv" ("Räv-SM") har arrangören (Halland) medgivits att planera för "två-domarsystem".
En glädjande sak som tidigt under interimsperioden stack ut var det utomordentliga resultatet av den nya valberedningens arbete! Den arbetsgruppen har verkligen haft förmåga att förvandla snack till verkstad! Vill rikta ett stort och varmt tack till valberedningens sammankallande Mikael Pettersson och hans "eminent five quartet" dvs Michael Barchéus, Olle B Häggkvist, Rolf Johansson och Lennart Ragnarsson. Så snabbt och bra ni jobbat! Hoppas verkligen att ni får känna av den tacksamhet och respekt ni förtjänar!
För interimsstyrelsen
Cenneth Quick Gottne Lindgren Leif Lundholm
Ordförande Sekr Kassör/infoansv mm
Nya diplom till våra jaktprov!
Vi har under våren och sommaren jobbat med att ta fram nya diplom till våra jaktprov. Dessa kommer att tas i bruk till jaktproven under kommande säsong.
Det finns ett diplom för vardera hare och räv prov.
Om du startar din hund på något av klubbens fasta prov,
ombesörjer respektive provledning att du får ett diplom.
Om du startar din hund på något annat prov och hunden får ett pris,
skickas ett diplom efter kollegiet per automatik.
Har du några frågor, hör av Dig till Anna Green telefon 070-2084879 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Diplom för Hare
Diplom för Räv
Uppdatering av hemsidan
Obs Viktigt!
Hemsidan kommer att uppdateras till en säkrare version.
Detta kommer att ske under tisdag-onsdag denna vecka. Alltså den 27-28/10.
Det innebär att det kan vara problem att nå hemsidan.
--
Mvh
Web ansvarig
Stefan Johansson
2020 oktober 22 Information från Interimsstyrelsen
Lokalklubbar,
Rasföreningar
Delegater vid Stövarfullmäktige 30 aug Ledamöter i SvStk:s styrelse till 30 aug Mötesordförande Bengt Pettersson Mötessekreterare Anders Lekander Valberedningens ordf Mikael Pettersson Juridisk sakkunnig Fredrik Bruno SKK
Kort information från interimsstyrelsen.
I vårt tidigare utskick informerade vi om de problem som vi har när det gäller fakturahanteringen. Detta är löst så att de mest akuta fakturorna har betalts direkt från Handelsbanken i Östersund. Detta var en engångsföreteelse som inte kan upprepas. En del småfakturor som kommer att förfalla innan Stövarfullmäktige får vi nog förskottera ur egen ficka. Vi ser ingen annan möjlighet just nu.
Vi har från SKK fått en anmodan att se över vad som kan göras i de fall där avståndet mellan två utställningsorter understiger 30 mil Tydligen är kraven nu skärpta och det krävs tydliga motiveringar till varför avsteg ska göras. Mail har gått ut till alla länsklubbar som berörts Har också hos SKK begärt förlängd tid ytterligare en månad t o m november. Det är 2022 års utställningar som avses.
Vi har också rekvirerat avtalet mellan SvStk och Animistration AB d v s det avtal som vi vid Stövarfullmäktige fick en översiktlig information om. Avtalet är undertecknat av ordf i SvStk respektive VD för Animistration AB den 28 aug d v s två dagar innan fullmäktige. I avtalet finns en klausul (§ 11) som begränsar möjligheterna till fullständig öppenhet. Annars skulle vi ha distribuerat ut avtalet så att alla länsklubbar och rasföreningar fått en total information om innehållet eller åtminstone de kostnader som SvStk orsakas med anledning av avtalet. Hela upplägget är ett resultat av att vi inte äger källkoden. Vi har med SKK; s jurister avstämt möjligheterna till fullständigt öppenhet och fått svar att det finns vissa begränsningar i den här typen av avtal "Vår bedömning är att ni kan informera fullmäktigedelegaterna om innehållet i avtalet på så vis att ni sammanfattar vad det innebär för klubben ekonomiskt och funktionellt." Avtalet gäller fr.o.m. 2020-09-01 och tillsvidare med en uppsägningstid på två år. Vet inte om avtalet godkänts av styrelsen i SvStk.
Vi har från den avgångna styrelsen (G P) fått löfte om hjälp så att arrangörsklubbarna för årets DM och SM-tävlingar ska få Svenska Stövarklubbens minnesplaketter och SM-plaketter (guld, silver och brons) och "SM-täcket" så att man slipper ifrån detta med att behöva tigga ihop ett dignande bord av hederspriser. Priserna från SvStk ska landa hos arrangörerna i god tid före när tävlingarna ska genomföras.
Avslutningsvis kan vi också informera om att Årsboken nu ligger på posten. Viktig inf att det är ett 20-tal personer som inte angett namn eller adress på giroinbetalningen. Dessa kommer naturligtvis att fundera över varför de inte fått någon bok med då vet ni svaret om ni blir tillfrågade. Vet inte hur vi praktiskt ordnar detta men de kan tillsvidare höra av sig via mail till mig, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Glädjande är att vi under de snart två månader vi varit interimsstyrelse fått nya jaktprovsdomare i Gävleborg, Halland och Bohuslän-Dal.
Bästa hälsningar från interimsstyrelsen gm Gottne Lindgren, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Valberedningens förslag till det återupptagna mötet 10/11
Fullmäktige 2020-11-10
Att fortsätta leda mötet: Bengt Pettersson från SKK
Sekreterare : Anders Lekander. Juridiskt sakunnig: Fredrik Bruno från SKK
Valberedningens förslag till ny styrelse för Svenska stövarklubben.
Till ordförande för en tid av 2 år föreslås Rolf Karlsson. Rolf har arbetat på Falu rödfärg i 39 år men är
nu penisionär. Har haft stövare i nästan 40 år men har för tillfället ingen. Har suttit i styrelsen för
Dalarnas Stkl i 17 år, samt ett flertal styrelser.
Övriga ledamöter valda för 4 år är : Lill Wiklund. Lill jobbar på Vattenfall ,har 2 stövare i hemmet och har
mångårig erfarenhet av bankjobb.
Tomas Eriksson. Tomas har jobbat inom Försvarsmakten, är jaktprovsdomare sedan nästan 30 år.Är även
exteriördomare och varit aktiv i föreningslivet nästan hela livet.
Peter Hermansson. Peter är polis och jobbar nu som kriminaltekniker i region syd. Är ordförande i
Skåne-Blekinge Stkl sedan 2015 och har erfarenhet från tidigare styrelsearbete.
Leif Lundholm. Leif har jobbat inom IT-branschen i många år, är nu penisionär med 2 stövare.
Ledamöter valda för 2 år är: Marita Lithander. Marita jobbar på Postnord, är jaktprovsdomare och har 3
stövare. Sitter med i styrelse för några föreningar.
Daniel Bohlin. Daniel är egenföretagare inom betongbranschen, är intresserad av avelsarbete och har 4
stövare hemma.
Tomas Larsson. Tomas jobbar som servicetekniker för Sandvik, har haft stövare sedan 1977 och är även
jaktprovsdomare. Har jobbat som kommisarie i Smålands stkl och är intresserad av jaktprovsregler.
Petra Högberg. Petra jobbar inom kriminalvården, är exteriördomare och jaktprovsdomare, med 3 stövare.
Har jobbat med styrelsearbete i 30 år.
Revisorer: Ernst & Young
Internrevisorer för en tid av 2 år: Örjan Strömberg, Jimmie Guttormsson.
Firmatecknare: Ordförande och kassör ( var för sig )
Arvode styrelsen: Ordförande, Sekreterare, Kassör = 10 000:-
Övriga styrelseledamöter: 8000:-
Valberedningen . Michael Barcheus, Olle B Häggkvist, Rolf Johansson, Lennart Ragnarsson,
Mikael Petersson ( sammankallande )